Istoria vehiculelor electrice

Introduse de peste 100 de ani, masinile electrice cunosc in prezent o mare cautare din foarte multe motive. Fie ca sunt hibride sau complet electrice, cererea pentru ele este tot mai mare, preturile lor se reduc, iar utilizatorii incearca sa economiseasca cat mai mult la pompa. In prezent, procentul lor de cumparare este de 3%, dar se estimeaza ca pana in anul 2020, acest procent va creste pana la 7 %.

vehicul electric

Este greu de identificat locul si persoana care a inventat masina electrica, dar totusi se cunosc o serie de descoperiri, de la baterie pana la motorul electric, inca din anul 1800, care au dus la primul vehicul electric de pe drum. Inovatori din Ungaria, Olanda si Statele Unite au inceput sa se joace cu conceptul unui vehicul alimentat cu baterii si astfel s-au creat unele dintre primele masini electrice de mici dimensiuni.

In S.U.A, prima masina electrica de succes a debutat in jurul anilor 1890, un vehicul pentru sase pasageri, capabil de o viteza maxima de 14 mile/ ora, iar astfel s-a starnit interesul pentru masinile electrice.

In 1900, masinile electrice erau in mare voga, reprezentand aproximativ o treime dintre toate vehiculele de pe drum.

Pentru a intelege popularitatea vehiculelor electrice, din jurul anilor 1900, este important sa intelegem dezvoltarea autovehiculului personal si celelalte optiuni. La inceputul secolului XX, calul era inca principalul mod de transport. Pe masura ce americanii au devenit tot mai prosperi, s-au orientat catre vehiculele cu motor inventate, disponibile pe abur, pe benzina sau electrice.

Aburul a fost o sursa de energie adevarata si incercata, dupa ce s-a dovedit fiabila pentru alimentarea fabricilor si trenurilor. Totusi s-a constatat ca acesta, nu este practic pentru masinile personale, deoarece acestea necesita perioade mari de pornire, uneori pana la 45 de minute daca era frig, astfel limitandu-se fabricarea lor.

In ceea ce priveste masinile pe benzina, in acea perioada, acestea promiteau multe dar cu toate acestea nu erau lipsite de greseli. Se depunea un mare efort pentru a putea fi conduse, iar schimbarea vitezelor nu era o sarcina chiar usoara, fiind nevoie sa fie pornite cu o parghie, lucru care era dificil pentru unii. De asemenea, erau foarte zgomotoase, iar evacuarea noxelor era neplacuta.

Masinile electrice erau singurele care se bucurau de real succes, ele erau linistite, usor de condus si nu emiteau un poluant mirositor, devenind rapid populare in randul locuitorilor din mediile urbane, in special de femei, perfecte pentru calatoriile scurte din jurul orasului.

Multi inovatori din acea vreme au explorat modalitati de imbunatatire a tehnologiei. Ferdinand Porsche, fondatorul companiei cu acelasi nume, a dezvoltat o masina electrica numita P1 in anul 1898. Tot cam atunci, el a creat prima masina hibrid din lume, un vehicul alimentat cu energie electrica cu un motor pe gaz. Thomas Edison, unul dintre cei mai prolifici inventatori din lume, a muncit pentru a dezvolta o baterie cat mai buna vehiculului electric. Henry Ford este personajul care a dat prima lovitura masinii electrice, prin modelul T, introdus in anul 1908, o masina alimentata cu benzina disponibila pe scara larga si la preturi accesibile. Pana in 1912, masina pe benzina costa doar 650 $, in timp ce una electrica ajungea la 1750 $. In acelasi an, Charles Kettering a introdus demaratorul electric, eliminand necesitatea manivelei si dand nastere la mai multe vanzari de vehicule alimentate cu benzina.

Citeşte şi  Sigur la Volan - scoala de soferi care iti garanteaza reusita

Vehiculul electric, a fost dat disparut in anul  1935, odata cu descoperirea petrolului brut in Texas. Gazele au devenit mai ieftine si mai accesibile americanilor din mediul rural, iar statiile de alimentare s-au inmultit, in timp ce putini americani aveau energie electrica la acel moment.

Noile reglementari federale si de stat au inceput sa schimbe lucrurile si au dus la crearea unui  nou interes pentru vehiculele electrice. In tot acest timp, producatorii auto au inceput modificarea unora dintre modelele lor de vehicule populare in vehicule electrice. Acest lucru a dus la viteze si performante mult mai apropiate de vehiculele alimentate cu benzina.

Una dintre cele mai cunoscute masini electrice in tot acest timp a fost GM EV1, o masina care a fost puternic mediatizata intr-un documentar din 2006 ” Cine a ucis masina electrica? ” . In loc de modificarea unui vehicul existent, GM a proiectat si dezvoltat EV1 de la sol. Cu o viteza de 80 mile si capacitatea de accelera de la 0 la 50 de mile/ ora in doar 7 secunde, EV1 a castigat rapid un cult. Din cauza costurilor ridicate de productie, EV 1 nu a fost niciodata comercial viabil, iar GM a intrerupt fabricarea sa in anul 2001.

Cu o economie in plina expansiune, o clasa de mijloc in crestere si preturi scazute la gaze la sfarsitul anilor 1990, multi consumatori nu si-au facut griji cu privire la vehicule eficiente din punct de vedere al combustibilului. Chiar daca mult timp vehiculele electrice nu au fost in centrul atentiei, in acest moment, oameni de stiinta si ingineri, sprijiniti de catre Departamentul de Energie, muncesc la imbunatatirea tehnologiei pentru vehiculele electrice, inclusiv pentru bateriilor lor.

Lansat in Japonia in  1997, Toyota Prius a fost primul vehicul electric hibrid produs in masa in lume. In anul 2000, Prius a fost lansat la nivel mondial, devenind un succes instantaneu. Cresterea pretului benzinei si marea ingrijorare cu privire la poluarea cu carbon au contribuit la transformarea lui Prius in cel mai bine vandut vehicul la nivel mondial in ultimele decenii.

Un alt eveniment care a contribuit la remodelarea vehiculelor electrice a fost in anul 2006, cand Tesla Motors, a inceput sa produca o masina electrica sport de lux, care poate ajunge la 200 mile pe o singura incarcare. Tesla a castigat aprecierea larga pentru  masinile sale si a devenit cel mai mare angajator din industria auto din California.  Anuntul lui  Tesla si succesul ulterior a stimulat multi producatori auto mari sa accelereze munca lor pe vehiculele electrice proprii. La sfarsitul anului 2010, Chevy Volt si Nissan Leaf au fost lansate pe piata SUA.

In acest moment, consumatorii au mai multe optiuni atunci cand vine vorba de cumpararea unui vehicul electric. Exista 36 de modele hibride disponibile intr- o varitate de dimensiuni. Intrucat preturile la benzina continua sa creasca si preturile vehiculelor electrice continua sa scada, cele din urma castiga popularitate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *